Церковні війни: як козятинчани борються за єдину церкву (Оновлено + відео)

Церковні війни: як козятинчани борються за єдину церкву (Оновлено + відео)
Отець Анатолій біля церкви. Сперечається з представниками МП і каже, що не хоче проводити службу
  • З початку церковних баталій по всій країні тисячі парафій перейшли з Московського патріархату до Православної церкви України. Скільки перейшло у Козятинському районі?
  • Розказуємо про конфлікт у Махнівці, де йде справжня війна за стару церкву. Про Кордишівку, де священик забрав ікони. І про приїзд священнослужителів на “Лексусі” і BMW до церкви у Козятині. Без спортивних молодиків не обійшлося ...


 

Релігія. З початку церковних баталій по всій країні тисячі парафій перейшли з Московського патріархату до Православної церкви України. У нашому районі вже 9 парафій приєдналось до єдиної церкви, але не без скандалів, конфліктів і тітушок у Козятині, Махнівці, Кордишівці

Козятин. 10 квітня 2019 року. До церкви Ікони Почаївської Божої матері, що на вулиці Депутатській, о 8 ранку почали з'їжджатися священики. Люди приїжджали на велосипедах, на автомобілях. Хтось приходив пішки, а когось привозили з сусідських сіл. Люди шепотіли одне до одного, що їде Архієпископ Вінницький і Барський Варсанофій, який з грудня 18-ого року очолює Вінницьку єпархію.

“Я вас звідси вижену…”

Прихожан радо зустрічав настоятель церкви отець Анатолій. Люди цілували йому руки. Він посміхався у відповідь. Посмішка змінилася на серйозне обличчя, коли у воротах з’явились священики з інших церков МП.

- Чого ви сюди всі поз’їжджались? - запитав отець Анатолій.

- Владика (Варсонофій - авт.) нам наказав провести тут службу, - парирували священнослужителі. А їх приїхало чоловіків 20.

- Якщо будете влаштовувати скандал, я вас звідси вижену…- сказав от. Анатолій і зайшов у церкву.

Трохи пізніше журналіст “RIA-Козятин” запитав у настоятеля церкви, що він думає про ці церковні війни і взагалі про ПЦУ.

- Я за єдину церкву. Я за мир. Але бачите, що твориться… Що я можу коментувати? А нічого.., - каже священик.

► Молодики біля церкви. Як сказав один зі служителів церкви, вони віряни, але дивляться за порядком

 

Поліція, священики і молодики

Поки у церкві готувались до прийому Варсонофія, до церкви під’їхали кілька екіпажів поліції. Усе через те, що хтось сказав, що мають бути АТОвці. Бійцям не сподобалось, що до Козятина приїдуть представники церкви Московського патріархату.

► Три наряди поліції. Вони приїхали до церкви, бо АТОвці обіцяли нагрянути на богослужіння

Один з керівників поліцейських почав говорити з представниками МП, які прибули з Вінниці на позашляховику BMW.

- Що це за люди? Що ви тут хочете зробити? - питався у них поліцейський, показуючи на молодих людей в спортивних костюмах, які точно не в церкву прийшли.

- Це віряни. Запитайте в них, - відповідав священик.

Після цього, слово за слово, і один зі священнослужителів почав кричати на поліцейського, що це для безпеки.

- Нам сказали, що мають бути активісти і якісь там атошніки. Нас в Луці вже побили, вистачить, - каже священик.

Отець Анатолій стояв поруч і сказав, що ніякої служби не буде. Що не знає, чим це взагалі може закінчитись. Але...

 Архієпископ Вінницький і Барський Варсанофій у Козятині. Так зустрічали його біля церкви

Варсонофій у церкві

Але тут почали вигукувати, що приїхав Варсонофій. І справді, до воріт під’їхав Lexus і з нього вийшов високий чорнявий чоловік у рясі, з великою бородою.

Люди вишикувались у коридор. Цілували йому руки… Подарували квіти.

Коли Варсонофій переступив поріг церкви, всередині почулося: “Ганьба! Ганьба! Ганьба!” Це вигукували прихожанки, які підтримують ПЦУ. Загалом прихильників автокефалії було небагато, зо 20 осіб. Вони обурились, що Російська церква тут спокійно роз’їжджає і пропагандує любов до північного сусіда, а наші хлопці гинуть за Батьківщину. Кілька жінок залишили церкву, а всі інші лишились на Богослужіння…

Варсонофій правив особисто. З собою він привіз хор. Співали російською мовою. Хтось вигукнув: “А давайте тепер на українській!” Священики заспівали українською, але потім знову перейшли на російську.

У церкві не було де яблуку впасти. Але половина людей приїхала взагалі з інших сіл, наприклад, як цілий мікроавтобус з Гурівець.  

Після служби Варсонофій нагородив деяких священиків відзнаками і звернувся до всіх з промовою.

- В усіх церковних конфліктах винувата політика. Я нещодавно побував на горі Афон. То всі ченці підтримують МП і засуджують автокефалію України, - каже Варсонофій.

Після цього всім роздали маленькі іконки, а сам Варсонофій поїхав з людьми у Гурівці.

У цей час в Махнівці зібрались прихожани церкви ПЦУ, захищати від нього і прихильників Московського патріархату стару церкву...

 

Хто перейшов до ПЦУ у районі?

Секретар управління Вінницько-Барської єпархії (ПЦУ) розказав, які саме територіальні громади перейшли до Помісної церкви. Це церква Серафима Саровського в місті Козятині, Храми сіл Перемога, Кордишівка, Блажіївка, смт Залізничне, Гурівці, Непедівка, Махнівка та Пузирки.

- Подала документи до входження до Київського патріархату територіальна громада села Безіменне. Подані документи перебувають в стані вивчення,- каже Владислав Демченко.

Щодо подій дня середи, 10 квітня, а саме приїзд священиків Московського патріархату в церкви територіальних громад сіл Гурівець та Махнівки, прес-службі Вінницької- Барської єпархії ПЦУ нічого не відомо. І про конфлікти ніхто нічого не знає.   

У Махнівці МП хоче забрати стару церкву?

Поки у Козятині правив Варсонофій, у селі Махнівка, за 14 км від Козятина, чекали на цих самих представників Московського патріархату.

І чекали ці люди з не дуже гарним настроєм. А тому що вся справа у війні за стару церкву, яка знаходиться над ставом. Наче деякі жителі села захотіли, щоб церкву віддали МП. І пішло-поїхало.

Отець Андрій з Махнівки. Нашу церкву Московському патріархату не віддамо

- Громада села завжди була налаштована на те, щоб церква була одна, Помісна. І усі наші

прихожани завжди були за єдину українську церкву. Але 5-7 людей сказали, що хочуть бачити тут Російську Православну церкву. Вони приходять під паркан цієї старої церкви і моляться, пісні співають, - каже отець Андрій з села Махнівка.

Настоятель церкви каже, що коли знову було зібрання цих людей, біля храму зібрались приблизно 40 АТОвців. Усі місцеві. Вони і сказали, щоб представники Московського патріархату сюди не приїжджали більше. Але вже за тиждень знову зібрались тут, захищати церкву. За їх інформацією, мають приїхати представники МП.  

- Я не знаю, яка ціль візиту Варсонофія і чи приїде він. Якщо приїде - будемо питати. Але наскільки знаємо, представники МП просто хочуть забрати храм, різати замки,- каже отець Андрій.

Також священик каже, що він з прихожанами пройшлись по селу і зібрали підписи. Їх наразі до 700. І жодна людина не підписалась за те, щоб храм став належати церкві Московського патріархату.

Варсонофій все ж приїхав зі своїми помічниками до цієї церкви. До нього вийшов отець Андрій разом з прихожанами. Розмова була на підвищених тонах. Хтось з молодиків навіть штовхнув одного з священика. Але в церкву представників МП не пустили. Вони поспівали біля церкви і поїхали.

 

Конфлікт у Кордишівці: Чи справді там пограбували храм?

Священик Володимир Ратушняк

У церковній громаді Кордишівки перехід до Об'єднаної УПЦ відзначився скандалом та навіть викликом поліції. Люди вирішили перейти до новоствореної УПЦ. Проте знали цю новину далеко не всі жителі села, лише окремі мешканці. Деякі віряни чекали, допоки їхній священик та настоятель Свято-Михайлівського храму Володимир Ратушняк оголосить про намір перейти до помісної новоутвореної православної церкви. Однак він вирішив не зраджувати своїм поглядам і залишитися під патронатом Московського патріархату.

Керівнцтво фермерського господарства Кордишівки попросило отця Володимира віддати громаді ключі від храму. Цього дня жителі села прощалась із 95-літньою довгожителькою. Священик Володимир Ратушняк поспішав на похорон. Проте спершу приїхав у храм і вирішив забрати свої речі, а також церковне майно, що жертвували близькі йому люди. Це помітила місцева жителька та викликала поліцію. Адже нікому не було зрозуміло, навіщо священик забирає речі із храму.  Ми зустрілися із Володимиром Ратушняком і отримали його пояснення цієї конфліктної ситуації.
- Мене зробили злодієм. Хоча я був спантеличений тим, що ніхто не попередив мене, ні про збори церковної громади, ніхто навіть словом не обмовився, що відбувся перехід до Об’єдної помісної церкви. Я почав телефонувати тим прихожанам, які часто відвідували церкву і вони попросили мене позабирати з храму ті речі, які вони пожертвували раніше. Можливо десь я вчинив неправильно. Я 18 років служив у цьому храмі і юридично є досі настоятелем церкви в Кордишівці. Так званий перехід до помісної церкви відбувся не по церковним канонам.
- Які саме це канони? - запитали ми у священика
- У кожної церкви є релігійна громада. У Кордишівці в релігійній громаді 14 осіб. Головою громади є настоятель. Мають відбуватися збори релігійної громади. Якщо більшість вирішила перейти до нової Помісної української церкви, тоді по протоколу  передаю майно новоствореній релігійній громаді. Але це все вирішувалося без мене і збори провели без участі всіх членів релігійної громади.
Сільський голова Іван Байда говорить, що перехід відбувся без порушень. На запитання, чому заздалегідь не проводилися збори церковної громади, ні жителів села, він мав своє пояснення:
- Збори відбуваються в тих громадах, де храм є власністю територіальної громади. Тоді потрібно всю громаду опитати. У даному випадку будівля знаходиться на балансі господарства. Парафіяльна рада, яка є при церкві, зробила опитування і всі вирішили перейти в УПЦ. Тому що багато вже сіл в районі також перейшли. Священик заявив свою позицію, що він  залишається в УПЦ МП. Тому вирішили із ним не радитися. Крім того, він погодився віддати ключі від церкви в будь-яку хвилину. Але коли йому подзвонили і сказали зробити це терміново, він відразу забрав у храмі Євангеліє, плащаницю, кадило, інші атрибути. Так чинять лише злодії. Священик був найнятий людьми на службу, і він заробляв гроші цим на проживання. Я в справи церкви не втручаюся, але коли приїхала поліція, я вже був змушений реагувати.

Напередодні свята Благовіщення біля храму зібралась церковна громада і провели збори. Усі незадоволено критикували священика.

- Ми хотіли, щоб батюшка Володимир залишився в нашому селі, але так, як він вчинив, це не правильно. Коли ми прийшли в храм і побачили, що там познімали накидку на розпятті, забрали більшість речей: лампадки, підсвічники, які мають бути у храмі, незалежно від патріархату, - говорить парафіянка Тетяна.
Касир храму теж незадоволено розповідає про те, що всі кошти з пожертв священик забирав лише собі.
Селом почали ходити різні чутки. Їх всіх Володимир Ратушняк спростував.
- Я 18 років прослужив у цьому селі. І завжди на службу приходило 5-10 осіб, лише на великі свята більше. Я ніколи нікого не змушував давати мені гроші, Люди жертвували скільки могли, але повірте, я з цього прожити не зміг би. Я маю господарство і город. Чимало коштів вкладав у благоустрій храму. Сам з родиною стелив тротуарну плитку,  ставив паркан, садив сад, сам приїздив, косив траву, аби все не поросло бур’янами. Я збарав те, що мені належить і далі це буду використовувати для служіння в новому храмі. Я просив сільського голову допомогти мені та виділити приміщення, але він відмовив.
У селі Кордишівка до цього часу всі відгукувалися про священика добре. Тепер між багатьма витають різні думки, хтось вважає, що він має негативну репутацію, та в багатьох селах конфлікти. Інші - навпаки вважають, що на нього звели наклеп.
- Я особисто багато речей жертвувала на храм, - говорить Галина Чернушкіна, постійна прихожанка. Я сама купувала чорну тканину і лампадки. Я сама їх і забрала. Я віддала ці речі священику Володимиру, який далі буде служити в іншому храмі. Біла тканина на розпятті та інші білі накидки я забрали ще перед постом, аби їх випрати. Адже під час посту біла тканина забирається, а чорною покривають столи та розп’яття. Тому нікуди ці речі не ділися. Священик навіть ризи віддав, хоча вони були пожертвувані особисто йому. Якби наш старий батюшка був злодієм, то поліція полюбовно з ним не попрощалася.
Більшість людей села хочуть забути про цей інцидент якнайшвидше і уже запросили нового священика. Проте юридично за документами протоієрем храму в Кордишівці залишається Володимир Ратушняк, який буде відстоювати надалі свою правоту. Він сподівається на мирні врегулювання цього конфлікту.

Нагадаємо:

Коментарі (11)
  • Ірина

    так церква біля училища перейшла до ПЦУ?
  • Наталья

    За тарифы бы лучше поборолись, за цену газа. А с Богом  бороться не нужно.  Это бесполезно. Бог поругаем не бывает.
  • Наталья

    Раскольничество не смывается даже мученической кровью. Очень жаль, людям негде будет молиться.  Даже отпеть покойника будет негде.   Бисер перед свиньями не метайте, бедный батюшка.
  • Zinaida Kunitskaya

    Владика Варсонофій, настоятель храму Почаївської ікони Божої Матері протоієрей Анатолій (Волохатий), всі учасники Божественної Літургії (духовенство і віряни), є вірними канонічній Українській Православній Церкві на чолі з Блаженнійшим Митрополітом Київським і всієї України Онуфрієм.
    В Україні немає релігійної організації під назвою МП (Московський Патріархат).
    Владика Варсонофій - істинний монах, наслідуючи Спасителя «Се, стою у двери и стучу» (Откр. 3: 20), не приїхав би в храм, до якого не був би запрошений настоятелем храму цього.
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні

Новини Козятина за сьогодні

keyboard_arrow_up